Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Collegeprogramma 

Huisvesting  
Om onze panden te verduurzamen zijn forse investeringen nodig. Natuurlijk gaan ook wij onze panden verduurzamen vanuit onze voorbeeldfunctie en vanuit goed werkgeverschap. Verwijzing aanbrengen. 

Bedrijfsvoering  
Wij blijven een financieel gezonde organisatie, zonder in te boeten op de benodigde investeringen die de maatschappelijke opgaven vragen en zonder de lasten te verhogen richting de samenleving. De werkorganisatie werkt efficiënt en effectief. Onze ICT-systemen zijn dusdanig ingericht en beveiligd dat inwoners terecht op ons kunnen vertrouwen dat privacygevoelige informatie veilig is. Hiervoor gaan wij de volgende stappen ondernemen: 

  • Wij vereenvoudigingen de P&C cyclus 
  • Wij koppelen beheerplannen organisatiebreed aan de P&C cyclus 
  • Wij automatiseren processen verder via het jaarlijkse ICT beheerplan 
  • Wij blijven veilig digitaal werken versterken met behulp van gerichte trainingen 
  • Wij ontwikkelen het zaakgericht werken door 
  • Wij richten datagedreven werken in om beleidskeuzes te onderbouwen  

Datagedreven werken vraagt jaarlijks een structurele investering van EUR 142.500. De overige punten worden uitgevoerd binnen de beschikbare budgetten.  

Wet Open Overheid 
Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (WOO) in werking getreden. De Woo vervangt de wet openbaarheid van bestuur. Artikel 3.5 van de Woo schrijft voor dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de wet.  
De Woo kent 3 pijlers: 

  • Actieve openbaarmaking 
  • Passieve openbaarmaking 
  • Verbetering van de informatiehuishouding. 

Actieve openbaarmaking  
De wet noemt 17 informatiecategorieën die wij gefaseerd openbaar dienen te maken. Het is nog niet bekend wanneer welke categorie openbaar moet worden. Dit wordt voor elke categorie vastgesteld door middel van een koninklijk besluit.  

In 2023 en volgende wordt uitvoering gegeven aan het opgestelde plan van aanpak en zal per categorie de informatie actief openbaargemaakt worden. Overigens maken wij al diverse zaken actief openbaar. Denk aan de raadsstukken, vastgestelde verordeningen, beleidsregels.  

Passieve openbaarmaking  
Naast het actief openbaar maken kan iedereen altijd vragen om bepaalde informatie op verzoek openbaar te maken. Hiervoor hebben wij een WOO-coördinator aangewezen.  

Verbetering van de informatiehuishouding  
Eén van de uitgangspunten van de Woo is dat de informatiehuishouding op orde is. Jaarljjks worden hierin stappen gezet, door de invoering en doorontwikkeling van het zaakgericht werken.  

De kosten die wij maken voor de implementatie van deze omvangrijke wet bekostigen wij uit het budget dat wij hiervoor ontvangen van het Rijk.  

Specifieke ontwikkelingen 

Organisatieontwikkeling 
Begin 2023 is er een organisatievisie opgesteld. De visie is het vertrekpunt en de koers voor de komende jaren 

Zowel ambtelijk als bestuurlijk beschikken we over een behoorlijke slagkracht. De organisatie kenmerkt zich als een ‘no-nonsense’ organisatie met echte doeners, die graag de handen uit de mouwen steken. Er heerst een prettige werksfeer en we gaan op een informele manier met elkaar om. De lijntjes zijn kort en de onderlinge betrokkenheid is groot. Mooie uitgangspunten om de komende jaren te blijven behouden, maar ook om verder mee aan de slag te gaan.  

Om zo goed mogelijk aan te sluiten op de veranderende samenleving en gebruik te maken van de sterke punten binnen de organisatie, formuleren wij de volgende vijf pijlers:  

1. Werkgeluk  
2. Samen werken aan samenwerken  
3. Weet wat er speelt in de samenleving  
4. Focus aanbrengen  
5. Aandacht voor duidelijke processen en systemen  

Deze pijlers bevatten de focus voor de komende jaren en geven richting aan ons werken.  
Ze zijn gebaseerd op de drie kernwaarden van onze gemeente:  

  • we werken met Lef,  
  • we werken Doelgericht en  
  • we werken Dichtbij 

Om de organisatieontwikkeling uit te voeren en te onderhouden ramen wij om het jaar € 100.000. Deze lasten dekken wij uit de Algemene Reserve.

Huisvesting Nieuwveen 
Het herinrichten van de hal en de burgerzaken balies is noodzakelijk vanwege het creëren van een veilige werkomgeving en het laagdrempeliger maken van onze dienstverlening voor de inwoners. 
We richten een werkcafé in om de ontmoeting en verbinding te faciliteren (met name ook voor Loket 1) tussen onze inwoners en medewerkers en medewerkers onderling.  

Daarnaast dient de raadszaal aangepast te worden aan de eisen van deze tijd, zowel wat betreft meubilair als wat betreft apparatuur. Dit leidt tot een verbetering voor onze inwoners om de uitzendingen van de raadsvergaderingen te volgen. Er zijn nu veel storingen.  

Dit betekent een eenmalige investering van € 700.000. 

Informatievoorziening 
Gemeenten hebben een nieuwe, moderne, gezamenlijke informatievoorziening (Common Ground) nodig voor het uitwisselen van gegevens. Het huidige stelsel voor gegevensuitwisseling maakt het lastig om snel en flexibel te vernieuwen, te voldoen aan privacywetgeving en efficiënt om te gaan met data. Dit staat de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening in de weg. De VNG heeft hiervoor een meerjarige transitiestrategie Common Ground vastgesteld. 

Door technologische ontwikkeling (artificial intelligence) wordt een verandering in de samenleving voorzien vergelijkbaar met de opkomst van elektriciteit of de computer. De VNG ontwikkelt een agenda digitale grondrechten en ethiek om invulling te geven aan meerdere opgaven die door de WRR zijn genoemd. 
Het is nog niet bekend welke stappen door ons genomen moeten worden en welke investeringen hiervoor nodig zijn

Beleidsindicatoren en dashboards

Beleidsindicatoren

Naam indicator

Eenheid

Nieuwkoop
JR 2022

Nieuwkoop
B 2023

Nieuwkoop
B 2024

Formatie

Fte per 1.000 inwoners

8,4

8,1

8,1

Bezetting

Fte per 1.000 inwoners

8,3

7,8

7,8

Apparaatskosten*

Kosten per inwoner

€ 517

€ 507

€ 885*

Externe inhuur
Totaal

Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen

5,96%
€ 1.100.687

1,40%
€ 281.000

1,4%           € 281.000

Overhead**

% van totale lasten

10,86%

10,64%

12,02%

* Onder apparaatskosten wordt verstaan: de noodzakelijke financiële middelen voor het inzetten van personeel (salarissen), organisatie-, huisvestings-, materieel-, automatiseringskosten e.d. voor de uitvoering van de organisatorische taken. Apparaatskosten zijn dus alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur.

** Onder 'overhead' wordt verstaan: het geheel van functies gericht op de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. De lasten van overhead worden hier afgezet tegen de totale lasten op de begroting (inclusief grexen).

De geraamde loonsom voor 2023 bedraagt € 22.509.373.

Dashboards

R2022

B 2023

B2024

Opleidingskosten als percentage van de loonsom

1,67%

2%

2%

Ziekteverzuimpercentage

5,25%

Streefpercentage ziekteverzuim

4,5%

4,5%

Meldingsfrequentie ziekteverzuim

0,97

Streefcijfer meldingsfrequentie ziekteverzuim

1

1

Deze pagina is gebouwd op 10/23/2023 16:09:22 met de export van 10/23/2023 16:04:15